Het HeartMath Stress Reductie Programma

Een eenvoudige, effectieve en wetenschappelijk onderbouwde methode die je helpt weer in balans te komen. In Boulder, California heeft jarenlang onderzoek door neurologen en cardiologen van verschillende universiteiten geresulteerd in een computerprogramma dat de invloed van stress op het hartritme zichtbaar en meetbaar maakt. Ook hebben zij technieken ontwikkeld waarmee je de kwaliteit van je hartritme kunt verbeteren. Met behulp van die technieken en het computerprogramma (emWave) kun je jouw gezondheid, welbevinden en prestatievermogen sterk verbeteren.

Kern van de stress reductie methode

Je hart speelt een centrale rol in je functioneren. Het pompt ritmisch bloed door je lichaam en voorziet zo alle weefsels van zuurstof en voert afvalstoffen af. Het ritme wordt beïnvloed door fysieke inspanning, ademhaling, emoties en gedachten. Uit onderzoek blijkt dat er een relatie bestaat tussen hartritme, gezondheid, cognitief functioneren en fysiek prestaties. Het hartritme heeft effect op je helderheid van denken, inzicht, strategische beslissingen nemen en je wijze van communiceren. Je kunt je hartritme beïnvloeden en dan positieve effecten verkrijgen op het lichamelijk, emotioneel en mentaal vlak.

Bij het Stress Reductie programma (SRP) kijken we naar je hartritme. Of eigenlijk naar de variatie in je hartritme. Je hart klopt niet als een metronoom, maar bij gezonde mensen is er sprake van een variatie in het hartritme. Die variatie is meestal zeer chaotisch bij stress (incoherent). Wanneer de variatie mooi harmonieus verloopt dan noemen we dat coherent. Dit ervaar je meestal als een gevoel van welbevinden. Gedurende het programma leer je de technieken zo te gebruiken dat je door zelfsturing je gestelde doelen bereikt. Je wordt je bewuster van je stressbronnen, de manier waarop je op stress reageert en welk effect stress heeft op jou. Je krijgt meer inzicht in je emoties, je emotionele reacties en de relatie tussen emoties en stress. Je leert technieken om je emotionele reacties te doorbreken. Ook zul je gaan profiteren van de positieve effecten van coherentie op je welzijn, gezondheid, cognitieve en fysieke prestatieniveau. Na afloop van het programma ben je bekwaam in het managen van je gevoelens en kun je beter je fysieke en intellectuele capaciteiten benutten.

Deze training beslaat 6 sessies van een uur, verspreid over twee maanden. Je ontvangt een persoonlijk werkboek met uitgebreide toelichting bij iedere sessie. Gedurende het programma is het van belang om iedere dag 15 minuten (verspreid over de dag) de techniek toe te passen. De meeste oefeningen kan je altijd en overal doen. De resultaten hebben direct effect. Naar mate je verder in het programma bent worden de effecten krachtiger merkbaar en na 3 maanden zijn je doelen meestal bereikt. Na 3 maanden consequent gebruik van de techniek is het volledig geïntegreerd in je dagelijks leefpatroon.

Consequente toepassing van de technieken van HeartMath leveren mensen het volgende op:

Minder stress, meer innerlijke rust:

  • Meer voldoening en welbevinden
  • Minder bezorgdheid en angst
  • Verbetering van de balans werk-privé

Meer helderheid van geest:

  • Gemakkelijker prioriteiten kunnen stellen
  • Het malen in het hoofd tot stilstand kunnen brengen
  • Beter strategisch denken
  • Beter kunnen concentreren
  • Verhoogde creativiteit van de geest

Meer energie en vitaliteit:

  • Meer kunnen doen in minder tijd

Emotioneel in evenwicht:

  • Meer waardering voor anderen en/of voor het werk
  • Meer zelfvertrouwen
  • Minder aan buien onderhevig

Betere gezondheid:

  • Afname van klachten als moeheid
  • Afname hoofdpijnklachten

Herken je de innerlijke onrust, de behoefte aan een evenwichtiger gevoel. Op zoek naar balans in je doen en laten, met meer energie en zelfvertrouwen door de dag heen. Ik help je graag op weg met de inzet van bovenstaand programma.

Meld je aan voor het stress reductie programma of neem voor een vrijblijvende afspraak contact met mij op.